Khamis, 22 April 2010

SIM CARD: MENTARI

Cik adik yang ‘hot’ di Indonesia hulur Rp 50,000 dengan arahan ringkas: cari SIM card. Dia melalau. Hilang. Aku dengan 2 cik adik lagi. JAZ (anak mak yang tak boleh tak call rumah) dan Diana (devoted gf yang tak boleh tak call encik bf). Aku? (bagi pihak cik ‘hot’ yang mesti call tour guide dan juga tuan punya Blessing Mansion)

Almaklum, masih baru di negeri orang. Pecahan wang pun belum begitu difahami. (my method: Rp1 juta=RM372, anjakkan titik perpuluhan sahaja. Eg: Rp100,000= RM37.2). setelah mengalami kejutan banyak wang beberapa hari lepas (berjuta-juta!! you know!). aku menjadi bingung dengan bilangan 0 pada note duit mereka. Dan, percayalah. Warna duit kurang membantu dalam situasi kebingungan ini.

Okey, kembali ke SIM card: beberapa jenama yang popular: ya. Ni senarai network provider di Indonesia

Jadi kami mengambil SIM Card Indosat: MENTARI. Pasal dia warna kuning (macam DIGI). Rp15,000 dengan kredit pulsa Rp10,000 (huh?!) aku bingung sekejap. Murahnya SIM card! (approx: RM5.00). Aku top up dengan Rp50,000. Baru berapa belas ringgit kan? (ceritanya, sehingga habis masa kunjungan kami di Indonesia pun, kredit telefon masih banyak. Padahal, banyak international call tu.) see tarif here. my celcom prepaid bertukar menjadi XL di Indonesia, automatic switching by the mother company, Axiata. Kena tunggu lebih kurang 12 jam untuk berfungsi. tapi, untuk senang, bertukarlah ke SIM card Indonesia. Jauh lebih murah.

gambar hiasan. begini banyak pilihan jenama rokok. begitu banyak pilihan jenama SIM card. hahaha!

12 ulasan:

  1. Ha..ha.. cik adik kukuanga...ada rupanya cerita kami di sini..ha..ha..indosat mentari mmg digi, smpi kl dia tkr jadi digi..;p haya..mmg best guna indosat, tel lama2 x habis ni krdt dia..kukuanga, bukan anak emak lah, tiada org lain mo di call jadi tel rmh ja lah...:)...cik adik yg paling hot:jenkays...

    BalasPadam
  2. hahahah..
    anak mak lah tu. yg lain relax2 jak pun.
    ko mengaku jak lah anak mak yang solehah gitew..

    BalasPadam
  3. x mo mengaku..yang lain datang lmbt jadi x beli sim card...Sbb sim kard dia murah jadi beli lah..bila ada sim kard apalagi gunalah sebaik2nya ;p...

    BalasPadam
  4. haahhaha... astaga. dia x mau mengaku!

    BalasPadam
  5. aku anak mak juga juvi..tapi sampai hari ni sejak p jakarta sehingga balik aku belum tel.mak aku lagi...!

    BalasPadam
  6. itulah jen..
    berabis lagi tu dia tidak mengaku. mimang lah ko juvi. anak mak.

    BalasPadam
  7. ha..ha.. yalah anak mak lah..tapi bukan anak manja..ha..ha.. macam 1 bulan sdh jane ko x tel rumah..

    BalasPadam
  8. nah.. nana.. jen. 1 bulan sudah ooo...(wakaka!)

    BalasPadam
  9. ya aku akui sudah 1 bulan tidak call rumah...soalan aku: knp org rumah pun tidak rindu langsung sama gwe?

    BalasPadam
  10. uina..bab2 call ni sy surrender la..mmg x beli pun kad tym tu..haha.hbskan kredit org boleh la..kihkihkih

    BalasPadam
  11. best lah bila di tulis...Buffy berkata....tergelak2 aku sorang2 dalam ofis...!! hahahaa..BUFFY berkata..kahkhakahkahka

    BalasPadam
  12. aku ingat, aku sorang jek rasa benda ni lucu cik. aint it suppose to be. buffy menguak? hahhahaha. buffy berkata..

    BalasPadam