Selasa, 27 April 2010

MONAS (1)

Sudah berkenal-kenalan dengan lelaki Sunda aka tour guide kami kan?. Kami, setelah mendapat kunci untuk apartment no.2 (connected with apartment no.1) terus beredar menuju MONAS (actually kami singgah ke satu mall yang ada tempat untuk ice skating). Sebelum bertolak tadi, aku, sempat basuh muka dan jelous mau mampus dengan si Buffy yang sempat berlimpang-limpang.

Kami tiba di MONAS lewat petang. Di tempat letak kereta ada gerai-gerai (pasar malam), tapi, menurut tour guide, gerai-gerai itu, siang pun ada. Dari parking lot ke dataran MONAS, lebih kurang 200 m. hujan renyai. Dannnnnnnn…”mbak-mbak, payung mbak”. Remaja lelaki sua payung kepadaku. Aku geleng. Rapat dengan Buffy yang siap berpayung. Datang lagi 3 remaja lelaki lain dengan payung. Aku dan si Buffy, berpeluk sudah. Hujan makin lebat. Cik hot, pakai raincoat 7-E yang Nampak macam plastic sampah (wakakkaka!). orang-orang kiri kanan lari-lari ke bawah pokok di tepi cobbled street.

Nasib baiklah, hujan tidak turun dengan lebat. Masih renyai. Matahari makin redup dan angin sepoi (lebih dari sepoi-sepoi sebenarnya)(kuat itu angin!). udara segar walaupun di tengah kota. Cobbled street . lampu jalan yang kekuning-kuningan. Kami berusaha kelihatan seperti tourist yang overeager. (waaaah! Ohhhh! Wooow!). to the smallest detail yang pasti terlepas pandang di tanahair sendiri

Kami tiba di hujung jalan, Just in time untuk melihat segerombolan orang mengemaskan barang dan peralatan khemah, sisa dari konsert malam tadi. Ahhh.. terlepas konsert!

Tour guide bagi penerangan mengenai MONAS. Aku cuba mendengar dengan teliti. Bukan pada faktanya tapi pada sebutan dan lenggok bahasa Indonesia yang indah (really, it’s soft and bernuansa-whatever that suppose to mean). Contohnya: sila klik (hahahha! Aku gila mendengar cerita gossip artis Indonesia)

MONAS (1) bersambung ke MONAS (2).

6 ulasan:

  1. owh..hahaha.yup..hujan rintink2 gitu kan..nasib baik siap sgl kelengkapan ni..xda la org kejar2 kita utk mcari duit halal dr umbrella rental ni..

    BalasPadam
  2. ahaahha... buffy, akhirnya ngkau muncul ye.. makasih mbak ye untuk payungnya.

    BalasPadam
  3. Tak tahan aku dgn ayat "mcm bakul sampah"... wakakakakakakakaka

    BalasPadam
  4. korang memang suka kan tambah2 cerita...cuba baca betul2 dia cakap plastik sampah ya...yg ko p tambah lagi jadi bakul ni apersal...??memang sah korang dengki sama aku...!!(ambil lah hati sikit tanpa aku dan kamera, korang bukan model hehehe)

    BalasPadam
  5. cik jen,
    biasa lah kawan2 ko ni, tak sayang mulut. kami sayang ko saja jen. hahahhah..

    but, really, it does look like plastik sampah yang jernih. we shud buy yang colourful kan jen? mesti cantik shooting tu.

    BalasPadam